& Tahukah apa yang mencantikkan wajah?

Al-Ahnaf bin Qais seorang ulamak yang terkenal pada zamannya. Suatu hari seorang pemuda dari suku Tai'yah berkunjung ke rumahnya. Rumah Al-Ahnaf memang sentiasa dikunjungi oleh orang ramai terutamanya anak-anak murid dan sahabat handai. Mereka yang datang bertujuan belajar dan menuntut ilmu dari beliau. Bagaimanapun kedatangan pemuda dari suku Tai'yah itu amat menarik perhatian Al-Ahnaf.

Al-Ahnaf mendapati pemuda itu sangat segak dan tampan, bergaya dari pemuda yang sebaya dengannya. Lantas Al-Ahnaf pun bertanya,

"Wahai anak muda! Apakah kamu menghiasi wajahmu dengan sesuatu?

Jawab pemuda tersebut,

"Memang benar, saya ada menghiasi wajah saya dengan sesuatu, iaitu jika bercakap saya tidak pernah berbohong, jika ada orang yang sedang bercakap, saya hanya diam dan mendengar, jika saya berjanji, saya akan tepati janji itu dan jika saya berikan sesuatu amanah, saya tidak akan mengkhianatinya."

Mendengar jawapan yang bernas itu, maka berkatalah Al-Ahnaf,

"Benar akan kata-katamu itu wahai anak muda. Sungguh engkau telah menghiasi dirimu dengan akhlak mulia."

No comments:

Post a Comment