& Persiapan bila melancong

Rancang persiapan bila melancong

Oleh kerana cuti sekolah pun dah nak dekat dalam 2 minggu lagi ker kalau tak silap eks? Jadi SujueZ nak bagi tips sikit kepada sesiapa yang akan bercuti tak kira lah, dalam negara atau luar negara. Tips ni mengenai perancangan persiapan bila nak melancong. Gitulah adanya...

Pemilihan lokasi melancong

Sekarang ni nak gi melancong mudah je. Boleh buat dan cari kat internet. Semuanya ada. Dari pemilihan lokasi mana yang nak pergi, boleh bandingkan harga dan gambaran awal lokasi pelancongan yang hendak dituju tu. Antara laman web yang boleh kita cari maklumat pasal pelancongan ni ialah starasiatravel.com, asiatravelmart.com, travelocity.com dan Vacasia Tours & Travel. Kat laman web ni sedikit sebanyak dapat membantu kita membuat persiapan untuk pergi melancong. Selain itu kat laman web ni jugak ada meyediakan senarai pilihan hotel yang memiliki harga yang sangat berpatutan. Yang paling penting kat web ni ialah tempahan tiket kapal terbang secara on-line juga disediakan. Lebih jimat dan mudahkan!

Apa yang perlu dilakukan sebelum melancong?

  1. kenal pasti tempat yang ingin dilawati - cari maklumat lengkap tempat tu, bahasa, pakaian, cuaca dan persekitarannya.
  2. cari peta keseluruhan tempat yang ingin kita kunjungi (sebagai langkah berjaga2, takut sesat).

Pastikan Maklumat pengenalan diri kita - lengkap/Sempurna

  1. Visa
  2. Pasport
  3. Maklumat penting lain - nombor telefon kecemasan, nombor telefon konsulat dan kedutaan Malaysia.

Perkara2 di atas perlu disimpan dengan sebaik2nya untuk mengelakkan ia dicuri, terjatuh atau hilang ketika melancong. Kalau boleh hendaklah di bawa ke mana2 sahaja anda pergi.

Amaran

Jangan cepat percaya kepada pemandu pelancong - jangan sesekali anda tinggalkan dokumen perjalanan atau pengenalan di hotel/tempat penginapan.

Bagasi/Travel Bag

Ciri2nya:

Kukuh, mudah dibawa dan tidak mudah dibuka.

Amaran:

Jangan sesekali tinggalkan beg/bagasi di lapangan terbang atau di hotel anda tanpa diawasi - untuk elak dari dicuri atau sindiket penyeludupan. Beg sandang sangat disyorkan kerana ia mudah dan selamat untuk dibawa.

Wang dan tiket penerbangan pergi/balik

Pastikan anda telah menempah tiket balik jika melancong ke luar negara. (Sesetengah negara tidak membenarkan pelancong masuk tanpa tiket balik). Pastikan juga anda membawa extra wang simpanan untuk kecemasan. Sekiranya berlaku kecurian, dirompak atau kehilangan pasport sila hubungi konsulat atau kedutaan Malaysia dengan segera.

Pakaian

Bawa pakaian yang bersesuaian dengan tempat yang ingin dilawati. Ambil tahu keadaan cuaca di sesuatu tempat itu amat perlu kerana mudah untuk kita rancang pakaian apa yang perlu dibawa. Kalau melancong ke kawasan yang panas (musim panas), tak perlulah bawa jaket yang tebal2 tapi kalau ke kawasan sejuk (musim sejuk/salji) pulak pastikanlah anda bawa pakaian untuk musim sejuk dan sarung tangannya sekali. Bawa kasut tambahan atau pakaian tambahan untuk elak dari berlebihan berbelanja (tapi adatlah kan kat tempat yang tak pernahhh kita pergi, sure nak shopping punyerlah). Apa pun jangan terlebih bajet sudahlah yer.

P/s: SujueZ ucapkan selamat bercuti kepada anda semua walau di mana pun anda berada!

No comments:

Post a Comment