& Jom baca!

Budayakan tabiat membaca

Assalamualaikum dan apa khabar semua?

SujueZ doakan semoga semua pembaca blog SujueZ yang dihormati berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya. Entri kali ini berkisahkan tentang budaya membaca (khasnya di kalangan anak2 dan adik2 kita) atau pun tak kira sesiapa sahaja yang suka membaca.

Ketahuilah oleh kita bahawa menuntut ilmu itu merupakan 1 kewajipan. Hal ini kerana, Islam telah meletakkan ilmu sebagai asas dalam pembangunan diri manusia dan alam keseluruhannya. Kerana ilmu adalah merupakan asas pemikiran dan pembuka minda. Seperti yang kita tahu, wahyu pertama yang diterima oleh Rasullulah S.A.W. yang bermaksud;

"Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama TuhanMu yang menciptakan (sekalian makhluk), Dia menciptakan manusia dari sebuku darah beku, Bacalah dan TuhanMu Yang Maha Pemurah, Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya." (Al-Alaq: 1-5).

Jelas sekali membuktikan bahawa membaca, menulis dan mencari ilmu pengetahuan adalah kewajipan yang wajib dilaksanakan bagi membangunkan diri setiap manusia/insan. Tak kiralah samada pendidikan secara formal atau tidak formal, kita perlu mencarinya.

Membaca

ialah proses untuk memperoleh ilmu dan maklumat dengan menggunakan deria dan minda sama ada melalui bahan2 bercetak atau media elektronik seperti internet (yang kita guna sekarang ni).

Dengan kecanggihan teknologi, segala maklumat yang diperlukan berada di hujung jari sahaja. Tapi, perlu juga diingat dalam keasyikkan mencari dan menilai ilmu agar tidak tersilap dalam menimba ilmu tersebut.

Tepuk dada tanya iman.

Seiring dengan peredaran masa yang begitu pantas ini, kita sentiasa perlu mencari ilmu pengetahuan agar dapat membentuk 1 budaya membaca di kalangan masyarakat. Ramai tokoh2 cendekiawan di dalam sejarah kegemilangan Islam telah dilahirkan seperti Imam Syafie, Imam Malik dan Imam Al-Ghazali.

Jadi jangan bosan untuk membaca 1 hari, 1 buku.

Kimi baca buku kesayangannya!


Posing dengan buku!



Salam Sayang,
SujueZ

No comments:

Post a Comment