& Togetherville; FB untuk kanak2


Canggih betul la sekarang ni. Budak2 kecik pun ada fb sendiri. SujueZ ada baca dalam Pa&Ma keluaran Julai 2010. Ada 1 rencana yang ditulis oleh En. Syahrul Nizam Junaini mengenai Facebook khas bagi kanak2.

Di sini SujueZ berikan sedikit petikan mengenainya;

Togetherville adalah laman rangkain sosial terbaru yang berfungsi seperti Facebook. Cuma ia dikhaskan bagi kanak-kanak berumur 6-10 tahun. Perkara yang positif tentang Togetherville ialah ia sesuai dan selamat bagi anak-anak kita bersosial bersama rakan-rakan maya.
.
.
.
.
Di samping itu, Togetherville hanya membenarkan ibu bapa membuka akaun anak mereka dan bukan kanak-kanak sendiri. Ia juga menepati syarat keselamatan yang ditetapkan oleh Children's Online Privacy Protection Act (COPPA) 1994 Amerika Syarikat.
.
.
.
.
.
Selain itu mereka boleh menghasilkan kad ucapan digital, bermain permainan dan menonton video yang disahkan kesesuainnya. Togetherville dijangka muncul sebagai satu platform yang bakal digilai kanak-kanak di alam maya. Ia juga bertujuan mendidik mereka menjadi pengguna laman sosial yang beradab dan bertanggungjawab.
.
.
.
.
.
Antara ciri penting yang ada pada Togetherville adalah:

Quips: Sama seperti fungsi kemas kini status pada Facebook. Quips memberikan pilihan teks yang sudah ditetapkan pentadbir laman. Kanak-kanak cuma perlu memilih teks yang sesuai untuk dituliskan. Tujuannya adalah bagi mengelakkan mereka menaip perkataan yang tidak sesuai atau tidak beradab.

Lencana: Kanak-kanak yang berjaya mengekalkan perwatakan yang baik sepanjang berinteraksi di Togetherville diberikan lencana khas. Kesimpulannya, Togetherville bakal membawa satu pengalaman baru bersosial kepada anak kita sebagaimana kita seronok ber'Facebook'.

Kerja seni, aplikasi dan permainan: Aktiviti interaktif seperti aplikasi melukis dan permainan bertujuan menjadikan Togetherville bukan sekadar tempat lepak semata-mata. Di sini mereka boleh bergembira dengan permainan terkini. Mereka boleh menyerlahkan kreativiti dengan mereka bentuk ucapan perayaan atau sempena hari jadi rakan sekelas.

Aplikasi hadiah maya: Togetherville juga memberi peluang kepada kanak-kanak menghadiahkan rakan-rakan pelbagai hadiah seperti sejambak bunga. Mereka juga boleh menghantar ucapan dan penghargaan kepada ibu bapa.

Video: Mereka juga boleh menonton, berkongsi dan mengundi video yang sudah dilulus oleh pentadbir laman.

P/s: Kimi, kena tunggu umur 6 tahun baru boleh buat facebook ya!

1 comment:

  1. Terima kasih kerana mengulas artikel tulisan saya :)

    http://www.facebook.com/syahrulnjunaini
    http://www.syahrulnizam.com/

    ReplyDelete