& Insafi Diri

Agak lama jugak saya tak update blog ni yer. Maklum sajalah banyak sangat kerja sejak akhir2 ni. Nanti SujueZ akan ceritakan satu persatu. Kepada peminat (ada ke peminat? perasaan aje nih!) SujueZ di luar sana diharap bersabar okay!

Sedar tak sedar hari ni dah masuk empat hb julai 2010. Cepatnya masa berlalu. Umur pun dah makin meningkat ke angka tiga puluh (statement skema). Bulan lapan ni baru dua puluh sembilan tahun umurku (baruuu???). Dah makin tua diri ini. Begitu juga dengan bumi kita. Tak lama lagi dah nak puasa di bulan Ramadhan. Lepas tu raya... Puasa ganti korang dah ganti ke belum? SujueZ dah ganti awal2 lagi. Kuatkan jugak diri ini untuk puasa ganti berturut supaya sikap malas tu tak sempat nak datang. Kalau tak mesti zerO!

Alhamdullilah. Bersyukurlah di atas nikmat yang Allah S.W.T. beri. Terima Kasih, Tuhan! Di atas nikmat kesihatan dan rezeki yang Kau limpahkan kepada kami sekeluarga. Amin. Tengok perkembangan Kimi yang membesar di depan mata dengan perangai yang sekejap macam ribut taufan melanda, sekejap macam salji turun sejuk membuai perasaan ini membuatkan diriku merasa sangat diuji. Tuhan sajalah yang tahu bagaimana kesusahan dan kesenangan menjadi seorang IBU ini. Sungguh2 mencabar kesabaran, keimanan dan kesungguhan kita menjaganya. Subhanallah, Maha Suci Allah!

Itulah, untuk memperkasakan diri ini SujueZ tak lupa setiap kali selepas sembahyang (sembahyang Maghrib biasanya) saya akan mengajarkan Kimi mengaji Alif Ba Ta. Sehingga ke hari ini Alhamdullilah apa yang diajar tu dah lekat di kepalanya. Syukurlah dia mudah ingat. Kadang2 tu bila SujueZ sebut Alif, Ba... dia dah sambung Ta, Sa dan seterusnya beberapa huruf lagi. Tapi SujueZ WAJIB kan dia ulang semula dari Alif hingga habis. Ajar perlahan dan jangan paksa. Nanti kalau mood dia dah lari haa faham2 ajelah yer saudara, saudari, adik, kakak semua...



hidup ini bagaikan kipas ni berpusing laju, sekejap laju, kadang2 sejuk. sampai masa akan berenti juga



Selepas solat tu janganlah lupa baca zikir dan berdoa. Buat masa ni SujueZ dah habis baca Surah Yaasin. Tak sabar nak habiskan surah2 lain. Semoga Allah S.W.T. mengampunkan diri ini, Insya-Allah. Baca Al-Quran ni kita akan rasa dekat dengan Allah. Ingat tak bila kali terakhir pegang @ baca Al-Quran. Masya-Allah, jauhkanlah diri ini dari kelalaian, lewa, leka, lambat dan lembab... Syukurlah tahun ini berjaya amalkan baca Quran. Tahun 2008 dan 2009 baca jugak tapi kadang aje. Alhamdullilah, kesedaran dah mula berputik dan SujueZ akan terus memperbaiki diri ini sebaik2nya.

Jadi kepada kawan2 ku sekalian, marilah kita sama2 insafi diri kita supaya tidak lalai dalam mengingati Allah S.W.T. sujueZ juga ingin memohon kemaafan kepada kawan2 semua walau di mana anda berada (macam nak raya pulak kan?). Takpelah sama2 lah kita bersalam-salaman (pulakkk?). Semestinya! Untuk mengeratkan hubungan persaudaraan yang harmoni, tak gitu?



buku rujukan saya



bacaan selepas solat

P/s: Tunaikan solat lima waktu

No comments:

Post a Comment